GAUDÍ i VERDAGUER
Dues vides paral·leles (I)
Aquest
any 2002, que ja estem a punt d'acabar, a Catalunya hem estat de
festa. Hem recordat dues persones excepcionals, dos artistes, dos
genis que el pas del temps no ha fet més que revaloritzar. Aquesta és
la raó per la que creiem oportú publicar les dues biografies
d'aquestes personalitats tan representatives de la nostra terra. En
aquest número, publiquem la primera part d'aquest ampli reportatge,
que sens dubte serà de l'interès de tots els nostres lectors. Estem
parlant d'Antoni Gaudí i Cornet (1852-1926) arquitecte i que aquest
any s'ha celebrat el 150è aniversari del seu naixement. I de Jacint
Verdaguer i Santaló (1845-1902) poeta i defensor de la llengua i
cultura catalana (enguany s'ha celebrat el centenari de la seva mort).
El paral·lelisme entre les seves vides és realment sorprenent; sempre
units per un fil conductor, que era el seu arrelament a la terra,
assumint totes les seves conseqüències i la seva trajectòria personal
plena d'incomprensions i malentesos, però convençuts de que aquest
arrelament profund a la terra, i molt especialment a la llengua, és
indestriable d'una plena vocació universal. Ambdós, participaven en
les excursions patriòtiques, anaven a les festes religioses, als
certàmens literaris a favor de la llengua, de tal manera que el poble
amb aquell sisè sentit que sovint té, sentia Gaudí i Verdaguer, com a
vides paral·leles.
ANTONI GAUDÍ – ARQUITECTE, ARTISTA I PENSADOR
A aquestes alçades i atès el gran nombre d'edicions i reedicions de
llibres, monografies, programes de televisió i la gran promoció que se
n'ha fet arreu, no cal insistir gaire en els seus trets fonamentals
com a home i professional de l'arquitectura.
Ens limitarem a fer unes pinzellades perquè volem deixar constància en
El Breny d'aquest esdeveniment extraordinari.
L'home
Antoni
Gaudí va néixer el dia 25 de juny de 1852 al Camp de Tarragona. Segons
pròpia i reiterada afirmació, nasqué a Riudoms al Mas de la Calderera,
cosa no gens desaforada tenint en compte que la família Gaudí passava
llargues i freqüents temporades en aquest mas. En Joan Bergós, amic
íntim d'Antoni Gaudí, amb el que l'unia una relació gairebé de pare i
fill, assegura que així ho afirmava Gaudí en tots els escrits (podeu
trobar més informació a El Breny número 278 en el reportatge "Riudoms
i l'Any Gaudí"). L'endemà del seu naixement, Antoni Gaudí fou portat a
batejar a l'Església de Sant Pere de Reus, ciutat on vivia la seva
àvia materna. El seu pare era calderer a Riudoms. Des de la seva
infància, Gaudí va ser un atent observador de la natura, de la qual
l'atreien les formes, els colors i la geometria. El 1868, decidí
estudiar arquitectura a Barcelona. Va estudiar en una escola dominada
pels corrents neoclàssics i romàntics, la influència de la qual va
quedar palesa en la seva primera producció arquitectònica amb trets
orientals i amb la recuperació d'elements medievals.
L'obra
Antoni Gaudí va ésser sens dubte un arquitecte avançat, que va
utilitzar unes formes i unes solucions constructives que fins i tot
encara avui serveixen d'inspiració per a molts arquitectes.
Va
proposar una nova manera d'entendre l'arquitectura, tant pel que fa a
l'aplicació de la geometria, la concepció de l'espai i els
procediments constructius (ciment ràpid, morter de cal, maons i pedra)
com a l'ús de materials (aplacats, revestiment de vidres de colors,
vidrieres policromades). També hem de fer una menció especial al seu
original i estalviador "trencadís".
Eusebi Güell, el seu millor client i protector
Gaudí, malgrat el seu caràcter retret i no conformista va saber
envoltar-se d'especialistes i artistes que li van ser fidels i gran
col•laboradors (Jujol, Llimona, etc.) El Modernisme amb el seu
desplegament d'arts aplicades, el detallisme de la decoració, l'ús
freqüent de motius vegetals i el dinamisme de les formes li anava com
anell al dit a Gaudí perquè podia expressar el seu perfeccionisme i la
seva genialitat convertint-se en la figura cabdal del Modernisme. Fou
una sort que les seves idees revolucionaries (artísticament parlant)
coincidissin amb una burgesia rica, que en el seu afany de
sobresortir, rivalitzaven entre ells per veure qui es construïa
l'edifici més original.
En aquest context, surt d'entre els arquitectes, el geni d'en Gaudí i
d'entre la burgesia sorgí, Eusebi Güell, amb el desig de
diferenciar-se dels membres d'aquesta nova burgesia. I així s'establí
una relació inusual entre l'artista i el mecenes. Gaudí tenia
llibertat absoluta i tots els diners que li calien, sense cap
fiscalització. Eusebi Güell es convertí en el seu millor client i
protector. A Antoni Gaudí se li confià la construcció d'un palau,
l'església per una colònia industrial, uns pavellons per a la seva
residència d'estiueig i una ciutat jardí.
L'exemple
del comte Güell fou seguit per altres personatges adinerats que tenien
una certa sensibilitat artística. Això motivà la rica producció
gaudiniana d'arquitectura cívica, com per exemple la famosa "Pedrera"
(o Casa Milà). Paral·lelament, la relació amb importants eclesiàstics
donà lloc a la seva valuosa creació d'arquitectura religiosa més
important: el Temple de la Sagrada Família.
Una petjada de Gaudí a La Pobla de Lillet (Berguedà)
A la tardor de l'any 1906 s'acabà el Jardí de la Magnèsia, a casa del
senyor Artigas de La Pobla de Lillet, dissenyats per Gaudí i executats
per un mestre d'obres local, constructor també del Parc Güell. El
Jardí de la Magnèsia i el Parc Güell, eren dues realitzacions
simultànies del "Gaudí jardiner". Una rural, de muntanya, i l'altra
urbana, de marina. Ambdues amb aigua corrent, fonts, ponts i estàtues.
Si bé el jardí de La Pobla, havia passat, fins ara, gairebé
desapercebut per investigadors. Mentrestant, Gaudí arribà en la seva
vida privada a un veritable franciscanisme.
Aprofitem l'avinentesa, per recomanar una visita a aquests deliciosos
jardins que tenim bastant a prop.
Per a més informació, us podeu adreçar a l'Oficina de Turisme de La
Pobla de Lillet al telèfon 93.823.61.46.
La
mort d'un geni
El 7 de juny de l'any 1926, Antoni Gaudí va ser atropellat per un
tramvia i morí tres dies després, depauperat i absent de tot el que
l'envoltava.
150 anys del seu naixement
La commemoració del 150è aniversari del naixement d'Antoni Gaudí ha
estat una oportunitat única per recuperar la seva figura i acostar el
seu gran patrimoni a tothom i que la seva fascinació aconsegueixi que
molts forasters s'agrupin, multitudinàriament, davant dels seus
edificis.
Algunes de les obres més representatives
A BARCELONA
- Fanals de la Plaça Reial
- Casa Vicens (1883-88)
- Pavellons de la Finca Güell (1884-87)
- Palau Güell (1886-89)
- Col·legi de les Teresianes (1888-89)
- Sagrada Família (1892-1926)
- Casa Calvet (1898-99)
- Torre de Bellesguard (1900-09)
- Parc Güell (1900-14)
- Porta de la Finca Miralles (1902)
- Casa Batlló (1904-06)
- La Pedrera (Casa Milà) (1906-10)
- Escoles de la Sagrada Família (1909)
ALS PAÏSOS CATALANS
- Cooperativa La Obrera Mataronense (1873-85). Mataró
- Cellers Güell (1895-1901). Garraf
- Misteri de Glòria al Camí de la Santa Cova (1900-07). Montserrat
- Catedral (1903-14). Palma de Mallorca
- Jardins Artigas (1905). Pobla de Lillet.
- Cripta de la Colònia Güell (1908-17). Santa Coloma de Cervelló
A L'ESTAT ESPANYOL
- El Capricho (1883-85). Comillas
- Palacio Episcopal (1889-93). Astorga
- Casa de los Botines (1891-94). León
Per a saber més...
Per tal de poder ampliar el contingut d'aquesta informació, la
Biblioteca Popular disposa de diversos recursos d'informació, pàgines
web, llibres, revistes i dossiers, tant per adults com per a infants.
Aquesta documentació fa referència a aspectes biogràfics i també a
l'obra d'Antoni Gaudí.
Més informació d'Antoni Gaudí a la xarxa
- Any Internacional Gaudí 2002. Barcelona
http://www.gaudi2002.bcn.es/catala/flash/home/GO.htm
- Gaudí i el Modernisme a Catalunya
http://gaudiallgaudi.com/CA002.htm
- Generalitat de Catalunya. Any Gaudí 2002
http://cultura.gencat.net/gaudi
|